100 inlägg

Idag är det inlägg nummer 100 och jag tänkte dedikera detta inlägg till min gamle lärare och mentor Morrica. Jag började följa hennes blogg -You’re no different to me för cirka två år sedan och blev dagligen inspirerad av hennes otaliga visdomsfyllda inlägg. Somliga var roliga, andra var lärdomsberikande och några fick en till och med att tänka annorlunda. Kontentan är att jag började öppna upp ögonen för en helt annan tillvaro, en virituell värld. Något hon lärde mig tidigt är att den virtuella världen inte är mindre verklig än den värld som vi så bekant har växt upp med. Verkligheten är högst subjektiv.

Med andra ord insåg jag hur bloggandet kunde vara ett ypperligt tillfälle att delge sina tankar med andra, för att sedan utvecklas vidare till helt andra och intressanta horisonter. Lärdomarna tar aldrig slut, kvittar hur triviala eller ”viktiga” de än är, i slutändan är de trots allt lärdomar.

Jag började blogga under våren 2011, men det var trögstartat då jag ännu inte riktigt visste vad jag ville skriva om. Ett annat problem var även att jag hade en tendens att skriva uppsatser istället för enklare inlägg, vilket betydde att det krävdes för mycket av mig som skribent men även av läsaren. Dock har jag haft turen vid min sida då Morrica har hjälpt mig på vägen då nöden har krävt det. Detta är jag ytterst tacksam över. Förutom direkt hjälp när jag behövde den rekommenderade hon mig till hennes Bloggskola som ni alla kan ta del av.

ingela

Men något jag lärde mig under vägen var att variation är viktigt, i alla fall för mig. Ibland kan man ha större inlägg och andra gånger kortare och ibland bara lägga in ett par ord och en video. Många individer rekommenderar att ens blogg har ett fokus, t.ex. en specifik lärarblogg eller historieblogg (vilket jag har). Men generellt fungerar inte detta för mig då jag som individ är generellt intresserad av det mesta, jag är ytterst kunskapssökande. Just därför passar det mig bäst att ha ett forum där jag kan diskutera allt mellan himmel och jord. Här har ni en lista av de inlägg som varit mest populära:

Vilket fack bör jag välja? Lärarnas Riksförbund eller Lärarförbundet?

Danny Saucedo utmanar Eric Saade: Bidra till en bättre miljö

snow

Detox: En ny start

Djur som slaktas utan bedövning kan hamna på din tallrik

Malmös bästa glass: Bar Italia

Visdomstand och inflammation

Vad har den svenska skolan att lära av den finska?

Drottning Silvia: Ett tappert försök att skriva om sin fars förflutna?

Svensk Vapenexport: Hyckleriet tycks aldrig nå ett slut

Gör som Karl-Alfred; Ät spenat och bygg större muskler.

Ett afrosvenskt perspektiv på frågan om ordet ”negerboll”

Happy Valentine: Ode to my Alexandra

Jag ser fram emot att skriva nästa kommande 100 inlägg, och något säger mig att det kommer gå snabbare denna gång. Morrica, tack för den hjälp och visdom som jag fått ta del av under åren, den uppskattas och jag lär troligen återkomma för mer av den varan.

Jesper Shuja 

Om Shuja
Mitt namn är Jesper Shuja. Är utbildad lärare och arbetar på Folkhögskola inom ämnena Historia, Engelska och Samhälle. Utöver detta har jag även studerat på ett Mastersprogram i Historia.

One Response to 100 inlägg

  1. Morrica skriver:

    Oh, oj, tack *rodnar förvirrad, generad och glad för dina vackra ord* Jag är glad att ha dig i bloggosfären också, du gör skillnad.

Kommentera

