God Jul: Julklappar eller närhet

Insåg att jag ännu inte önskat God Jul och funderade över om det var försent i ljuset av att det idag är den 25:e. Likväl har jag precis kommit hem från min äldsta vän då jag firat kanadensisk jul, då den 25:e anses vara högtidligare än 24:e, mycket p.g.a. att det är just den dagen de öppnar julklapparna. Det var mycket trevligt. Igår var jag hemma hos min egen familj och var med på deras julklappsutdelning, även detta var trevligt. Kontentan av dessa två dagar var att julklappar är en stor del av vår syn på julen, vilket jag tycker är lite sorgligt. Visst är det trevligt när familj och vänner samlas för att fira julen och umgås med mat och värme. Visst är det trevligt att ge någon en fin julklapp, men någonstans tror jag att vi tappar bort hela poängen med julen, bland de 10-30-tals julklappar som vi ger till våra barn. Det ter sig osannolikt att det barn som får sådana mängder hinner uppskatta tanken bakom varje gåva, och givetvis talar jag av personlig erfarenhet när jag själv var yngre. Ändock märker jag att julklapparna blir allt fler för varje generation, och ur mitt perspektiv är det inte för att våra barn har själva blivit mer givmilda eller altruistiska.

Så jag ställer mig frågan varför mängden har ökat under åren? Vad är det vi försöker tillgodose? Kan det vara närvaron som tryter? Försöker vi täppa igen ett hål av skuldkänslor? Är det möjligt att om vi faktiskt la mer tid på varandra, barn som vuxen, hade det inte funnits ett lika stort behov för julklappar, i alla fall inte i dessa mängder? Trots allt finns det ingen större gåva än närhet till ens nära och kära. Jag hoppas att jag tar med mig dessa funderingar när jag och min käraste väl startar vår egen familj i framtiden.

Jag önskar er alla en riktigt skön och God Jul och hoppas den blir fylld med massor av värme och närhet.

Brothers

 

Här har ni en av min absoluta favoritjullåt:

 

Jesper Shuja 

Om Shuja
Mitt namn är Jesper Shuja. Är utbildad lärare och arbetar på Folkhögskola inom ämnena Historia, Engelska och Samhälle. Utöver detta har jag även studerat på ett Mastersprogram i Historia.

Kommentera

