Tofu: Hur får man den att smaka mer?

Då man är vegetarian eller vegan är det praxis att använda sig av den praktiska sojabönan, och tämligen ofta i varianten tofu. Jag upplever att det är svårt att få smak på tofun från tid till tid, speciellt när man använder den i grytor, något som känns egendomligt i ljuset av att Thai-restaurangerna får till det så väl. Inte bara smakar deras Tofu så mycket mer, då den verkar ta till sig smakerna bättre, men även dess konsistens är relativt annorlunda än den jag köper på ICA-Maxi, nämligen Kung Markattas tofu.

272304_tofu_naturell

På senare tid har jag börjat använda mig av recept där man steker tofu-kuberna innan man använder de i grytan, och kanske det hjälper lite men inte märkbart.

thai-tofu-stir-fry-best

 

Är det någon som vet hur man får tofun att smaka mer, att få den mer lik varianten som Thai-restaurangerna använder sig av?

Jesper Shuja 

Om Shuja
Mitt namn är Jesper Shuja. Är utbildad lärare och arbetar på Folkhögskola inom ämnena Historia, Engelska och Samhälle. Utöver detta har jag även studerat på ett Mastersprogram i Historia.

3 Responses to Tofu: Hur får man den att smaka mer?

  1. Erin Winslow skriver:

    Marinera det! Tofu är bra på att suga upp smaken av andra matvaror, kryddor, sauce osv.

Kommentera

