Huckleberry Finn: Måttligt imponerad

Då jag är i full gång med både studier och lärartjänst bestämde jag mig för ett tag sedan att jag skulle förbereda mig inför nästa kursomgång, vilken består av att analysera skönlitterära verk. Just därför håller jag på med att läsa den inte alltför okända boken Huckleberry Finn (engelsk version) av Mark Twain (Jack Clemens).

Jag har kommit halvvägs in i boken och anser att det är än så länge en helt ok bok. Twain tycks verkligen ha fångat hur den dåtida människan i regionen uttryckte sig. Språket och karaktärerna tycks vara sin omgivning trogen.  Men att den skulle vara en av världshistoriens bästa böcker, som så många andra verkar anse, är bortom min förståelse. Även den store Ernest Hemingway lär ha sagt:

It’s the best book we’ve had. All American writing comes from that. There was nothing before. There has been nothing as good since. (LA Times)

Det skapar en viss oro inom mig att jag inte blir lika imponerad av detta s.k. mästerverk som så många andra läsare och skribenter tycks vara. Det får mig att fundera över om jag saknar någon form av känsla och förståelse för litterära storverk? Om så är i fallet, hur bygger jag upp en sådan förmåga?

 

Jesper Shuja 

Om Shuja
Mitt namn är Jesper Shuja. Är utbildad lärare och arbetar på Folkhögskola inom ämnena Historia, Engelska och Samhälle. Utöver detta har jag även studerat på ett Mastersprogram i Historia.

Kommentera

