Gör som Karl-Alfred; Ät spenat och bygg större muskler.

Alla har vi väl blivit tillsagda av våra föräldrar att äta spenat när vi var små. Det klassiska från min mor, om jag inte minns fel, var att jag borde äta spenat och grönsaker om jag ville bli lika stor och stark som vår allas Karl-Alfred.

Troligen har jag inte lagt något värde på de tankarna under mitt vuxenliv, likväl tyder det på, enligt ny forskning, att spenat är mycket positivt om man vill bygga större muskler:

Den som vill få starkare muskler ska satsa på en grönare kost. Spenat, rödbetor och sallad innehåller nitrat, ett ämne som ger starkare muskler enligt studien från Karolinska Institutet.

En av orsakerna lär troligen även bero på att nitratet ökar individens prestationsförmåga, med andra ord orkar man mer.

Även vår svenska Världens starkaste man Magnus Samuelsson kan tänka sig börja äta mer spenat.

Det kan även tilläggas att många forskare menar på att spenat är även en bra produkt att konsumera när man söker viktnedgång. Det liksom sätter fart på kaloriförbränningen i kroppen. Följaktligen gynnar denna gröna planta oss på mer än bara ett sätt. Kanske det är hög tid att börja äta mer spenat, eller vad tycker ni?

Jesper Shuja 

Om Shuja
Mitt namn är Jesper Shuja. Är utbildad lärare och arbetar på Folkhögskola inom ämnena Historia, Engelska och Samhälle. Utöver detta har jag även studerat på ett Mastersprogram i Historia.

One Response to Gör som Karl-Alfred; Ät spenat och bygg större muskler.

  1. Pingback: 100 inlägg « One World, One People

Kommentera

