En dag på spa: Vikten av att ”chilaxa”

Igår var en annorlunda dag. Jag och flickan var och besökte ett Spa i Höllviken, Harmonigården. Det var en julklapp från mor min. Hela konceptet med att vara på spa har i mina ögon ofta varit lika poänglöst som tanken med att åka på semester. Jag har aldrig riktigt förlikat mig med tanken om att slappna av när man istället kan vara produktiv. Under flera år har jag nästan skrattat åt alla de människor runtomkring mig som arbetar stenhårt under året för att sedan åka utomlands ett par veckor, för att slappna av? Absurt.

Likväl har den filosofin ändrats någorlunda under de sista två åren. Det började med att jag och flickan åkte med hennes familj till Egypten, rättare sagt Sharm El Sheik (naturligtvis var detta ca ett år innan arabiska våren) för att fira hennes fars 60 års dag, vilket givetvis blev en 60 års vecka. Visst, jag var tämligen negativ till att resa dit då jag anser att denna form av semsterfirande är inget annat än en ny form av kolonialisering, med andra ord exploatering. Den åsikten är än idag högst levande. Dock hjälpte resan mig att öppna mina ögon för något annat, nämligen konsten att slappna av!

När du är på ett helt annat ställe, då du inte har med dina akademiska böcker, inte har med din pågående uppsats, alltså när du inte har med dig din arbetsbörda, vad än den må vara, då står du inför två val? Antingen sitter du och surar och känner dig stressad över arbetet som väntar på dig där hemma, eller så väljer du helt enkelt att slappna av. Och på denna resan valde jag det sistnämnda, nämligen att ge efter och ”relaxa” eller som ungdomarna idag gillar att säga, ”chilaxa”. Bara ligga vid poolen eller stranden, läsa skönlitteratur, äta massa ”skit” (onyttigheter), umgås, utflykter, vilket revolutionerande koncept.

Jag började nu förstå hur fel ute jag hade varit beträffande vikten av att återhämta sig. Utan tvekan är det viktigt att vara produktiv, men alla behöver vi säkerligen fylla på energidepån med jämna mellanrum för att orka fortsätta. Kreativitet och inspiration lär enligt många nå dig lättare när du engagerar dig i något helt annat än ditt arbete. Det visade sig påtagligt när jag kom hem, mera ork, mer produktivitet, helt enkelt fick jag mer gjort.

Samma känsla, om än i något måttligare variant, nådde mig under gårdagen under de 3 timmar som vi spenderade på Harmonigården. Plaska runt i poolen, ligga och läsa Salman Rushdies berömda verk, Midnattsbarnen och sitta i bubbelpoolen med min älskade och dricka Smoothies. Till och med vågade jag mig på det här med ”floating”. Visst, jag skulle ligga där inne och flytta i ca 45 minuter men valde att hoppa ur efter 10, men jag försökte! Rom byggdes inte på en dag. Ett tips till alla er där ute som vill testa på och ”floata”, raka er inte på något känsligt ”område” innan ni beger er ut på detta äventyr, det lär svida till ordentilgt, med tanke på all den salt som finns i tanken, I’m just saying! 

(Tanken på Harmonigården är mycket större)

Så alla ni som känner att ni håller på att gå in i vägen och inte finner någon inspiration, ta hand om er själv och börja CHILAXA! Ni vinner på det i längden!

Jesper Shuja 

Om Shuja
Mitt namn är Jesper Shuja. Är utbildad lärare och arbetar på Folkhögskola inom ämnena Historia, Engelska och Samhälle. Utöver detta har jag även studerat på ett Mastersprogram i Historia.

Kommentera

