The Boss tycker att Sverige är ett gott exempel

Bruce Springsteen A.K.A The Boss ska nu släppa sitt 17:e album The Wrecking Ball. Denna rocklegend kännetecknas ofta för sin solidaritet. Många av hans låtar speglar arbetarklassens vardag:

Det är fortfarande en värld som luktar av svett och sot, där ljudet av stål klingar mot räls. Brända gummidäck nöter vägar utmed ändlösa fält i jakt på frihet.

Med andra ord är det den ”vanliga” människans liv som är av betydelse, The Boss’s längtan efter en samhällsförändring.

Snart lär rockikonen besöka oss i Sverige, 27 och 28 juli på Ullevi i Göteborg. I en intervju får vi reda på att Springsteen anser att Sveriges välfärdssystem är ett gott exempel, något som USA bör dra lärdom av. Även om frågan är tämligen styrd:

Vi hör din ilska. Men vad vill du ändra på egentligen? Vill du förvandla USA till en svensk välfärdsstat?

– Ha, ha! Precis så! Det är exakt min dröm! Det står skrivet mellan raderna. Men du måste läsa väldigt noga, säger Bruce Springsteen och gestikulerar med en mörk klackring.

På senare tid har jag fått ett intryck av svensk media, att Sveriges ”good guy” image har på ett internationellt plan försämrats under åren. Likväl tycker jag det fortfarande finns flera exempel på hur många andra länder och individer fortfarande hyllar det ”svenska exemplet”. Och visst, det finns flera aspekter ur det svenska systemet som borde hyllas. Dock anser jag vår storhetstid som välfärdsstat inte längre håller samma standard, något som successivt, sakta men säkert, bit för bit blir sämre. Kanske jag är ensam om den uppfattningen?

Allt detta får mig att tänka på bättre dagar, hur skönmålade de än må vara:

Källor: DN, Expressen, DN
Jesper Shuja 

Om Shuja
Mitt namn är Jesper Shuja. Är utbildad lärare och arbetar på Folkhögskola inom ämnena Historia, Engelska och Samhälle. Utöver detta har jag även studerat på ett Mastersprogram i Historia.

Kommentera

