Uppväger 1 individs bortgång mer än 1 miljons?

Var har vi våra perspektiv? Det går inte att förneka att Whitney Houstons nyliga bortgång var en tragisk händelse. Likväl var det självförvållat så vitt jag vet? Över 20 år av missbruk med både droger och alkohol blev hennes tidiga bortgång onekligen väntat.

Att media uppmärksammar händelsen är väl bara att vänta sig, men denna enorma mediahändelse ter sig bana väg för en stark överdrift. Kanske inget oväntat det heller, samma sak gällde när Steve Jobs gick bort i höstas, samma sak tenderar att ske när kända individer antingen dör eller beter sig på ett oväntat sätt. Själv skrev jag nyligen ett kort inlägg.

Det som retar mig är när jag ser flera individer på Facebook skriva på sin uppdatering likt: ”Vi kommer att sakna dig Whitney” eller  ”En ängel har lämnat oss” osv. Kände vi henne? Hade någon av oss en personlig relation med henne? Jag har full förståelse om jag för stunden upplevs som något kylig och kall, men på vilket sätt är hennes bortgång mer tragisk än alla de miljontals människor som dör årligen, för att inte tala om de miljontals barn som förlorar livet. Dessa dör av hunger, sjukdomar, krig och otaliga naturkatastrofer m.m. Jag är tämligen säker på att de flesta av dessa individer inte ville mista livet, med andra ord var det inte självförvållat.

Varför ser jag så sällan någon skriva något kort om dessa oskyldiga individer? Var går våra tankar åt dem?

Kan det kanske vara så att vi alla är i behov av lite perspektiv? Trots allt bör väl inte 1 individs liv uppväga mer än 1 miljons?

Källor: Aftonbladet, DN, SvD, SVT, GP

Jesper Shuja 

Om Shuja
Mitt namn är Jesper Shuja. Är utbildad lärare och arbetar på Folkhögskola inom ämnena Historia, Engelska och Samhälle. Utöver detta har jag även studerat på ett Mastersprogram i Historia.

Kommentera

