Detox: En ny start

Då var den 14:e dagen med detox slut och jag har gått ner 7,6 kg på 14 dagar. Jag känner mig väldigt nöjd med resultatet. Kuren var förvånansvärt lätt att genomföra, mättnadskänslan var ständigt närvarande. Jag hade inte alls förväntat mig att maten skulle vara så rolig att tillaga, men framförallt så pass njutbar. Visst, det hade varit en lögn att påstå att alla rätterna var goda, men de flesta var det faktiskt, och de andra gick att få ner. Med tanke på allt annat ”skit” som man har stoppat i sig, frivilligt, under åren, är det väl ok att trycka i sig en kall spenatsoppa lite då och då.

Vad är då poängen med att påbörja en Detoxkur? Först och främst handlar det om att bli av med massa slaggprodukter och massa annat skräp som kroppen har samlat på sig. I ljuset av all den processade mat som den generella människan stoppar i sig, som innehåller massa E-nummer (läs gärna Den hemlige kocken), bekämpningsmedel och all förorening som vi andas in, lär vi någon gång vara i behov av att rena vår kropp. Enligt Ulrika Davidsson, författaren bakom Gå ner i vikt och rena kroppen med Detox, lär vi få i oss ca 4 liter bekämpningsmedel och 5 kg tillsatser varje år. Man behöver inte ha en examen eller var en fil.dr i hälsolära för att räkna ut att det inte är hållbart i längden. Förr eller senare säger kroppen ifrån. En positiv konsekvens är att man även förlorar vikt, för den som nu behöver det. Generellt förlorar man mellan 2-3 kg under en 14 dagars kur. De 7,6 kg som jag gick ner är givetvis inte bara rent fett, utan självfallet massa slaggprodukter och vätska som har bildats pga. osund livsstill.

För den som även är i behov att gå ner ännu mer i vikt, är en Detox en ypperligt bra start. Kroppens förbränningsprocess lär triggas igång ordentligt när du väl har behandlat den väl. Med andra ord lär du har lättare att gå ner i vikt efter du har avslutat kuren. Om vi jämför vår kropp med en bil, lär en bil fungera bättra och blir kanske till och med snabbare om vi regelbundet sköter om den, dvs. smörjer in motorn osv.

Men visst finns det fler positiva aspekter med en detoxkur. Du lär bli piggare och har mer energi, sover bättre, inget sötsug och många upplever att de krämpor som de har haft i kroppen har blivit bättre eller försvunnit. Det är även vanligt att folk som ofta lider av huvudvärk och migrän mår mycket bättre efter en kur. Och tro mig när jag säger – NI LÄR INTE GÅ HUNGRIGA. Inte bara det att rätterna i sig själv är fyllande och ger en skön mättnadskänsla, man får även praktiskt taget äta hur mycket frukt och grönt man vill mellan måltiderna.

Så varför inte ge det en chans och se hur det påverkar ditt liv. Vad har du att förlora?

Jag har delat med mig av några av de olika rätter som jag och min sambo åt under kuren. Det borde lyftas fram att flera av rätterna innehåller fler ingredienser än vad som har skrivits ut under vardera bild. Vill ni ha fullständiga recept är det bara att säga till. Vill ni även få en komplett recension av vad jag tyckte om en specifik rätt, bara fråga.

(Vill ni själv läsa mer om detox se här: Detoxdiet, Expressen: Gick ner 3 kilo på tio dagar med detox, Detoxguiden, Anna Skipper: Detox – In med ny energi – ut med det gamla!)

Pumpaspagetti med tomatsås

Apelsinsallad med vattenkrasse

Rostade rotfrukter med fetaost

Kall spenatsoppa

Grillad paprikasallad med kapris, svarta oliver och Halloumi

Grönsaksjuice

Paprika- och purjolökssoppa

Spenatsallad med mango och cashewnötter

Fänkålssallad med apelsin

Chévregratäng med spenat

Asiatisk quinoasallad med spenat

Mangodrink

Rödbetssallad med grillad Halloumi

Avokadosllad med tofupesto

 Asiatisk kålsallad med svamp

Här har ni boken med Ulrika Davidssons recept. De rätter som vi gjorde härstammar från denna bok. Den finns även att låna på biblioteket.

Jesper Shuja

Om Shuja
Mitt namn är Jesper Shuja. Är utbildad lärare och arbetar på Folkhögskola inom ämnena Historia, Engelska och Samhälle. Utöver detta har jag även studerat på ett Mastersprogram i Historia.

One Response to Detox: En ny start

  1. Pingback: 100 inlägg « One World, One People

Kommentera

