Heltidsarbetande lärare och obetald praktik?

Tidigare har jag varit inne på vad som utgör en ”bra” lärare, vare sig han/hon har en formell utbildning eller inte (Länk). Det jag funderar över idag är VFT (Verksamhetsförlagd tid, praktik), och ”vi” som ännu inte har avslutat vår lärarutbildning men trots det arbetar fulltid som lärare. Om vi nu väljer att avsluta utbildningen vid sidan av vår lärartjänst, hur fungerar det med VFT?

När jag har diskuterat denna fråga med olika individer har jag fått uppfattningen att vi väntas göra vår praktik som en ”vanlig” lärarstudent, nämligen arbeta utan betalning. Detta tycker jag är egendomligt, i ljuset av att det finns en viss skillnad mellan en oerfaren lärarstudent och en lärarstudent som har varit i branschen under flera år.

Det är en sak att sitta och plugga på kvällar eller helger, men att arbeta fulltid, och oavlönat, som vi förväntas göra, innebär i praktiken att vi måste ta tjänstledigt från vårt fulltidsarbete. Källan till vår kapacitet att ställa fram mat på bordet och betala våra räkningar. Många av oss har säkerligen familj och en salig röra av ”saker” som vi ansvarar för. Om vi nu förväntas att godtyckligt acceptera detta, är lika som att få en smäll i nyllet med argumentet att vår erfarenhet inte har något värde.

Hur löser vi en sådan fråga realistiskt? Finns det redan lösningar som jag inte är införlivad med?

Jesper Shuja

Om Shuja
Mitt namn är Jesper Shuja. Är utbildad lärare och arbetar på Folkhögskola inom ämnena Historia, Engelska och Samhälle. Utöver detta har jag även studerat på ett Mastersprogram i Historia.

2 Responses to Heltidsarbetande lärare och obetald praktik?

  1. Praktik ska inte vara oavlönat arbete. Det ska vara att du får riktad, kvalificerad hjälp av en handledare med både förarbete, undervisning och efterarbete. Det kan gott vara till nytta också om man praktiserat. Jag hade jobbat som lärare i ett år när jag gjorde min lärarpraktik och jag hade ändå god nytta det det. Med det sagt tycker jag både att det borde finnas system och rutiner för det här och att en bra rektor hittar en lösning på skolan så att du både kan ha handledning så du blir den bästa tänkbara läraren och kan sköta din undervisning. En skicklig kollega som frigörs att handleda dig, till exempel.

    • Shuja skriver:

      Jag håller med dig, praktiken är A och O. Utan erfarenhet lär läraruppdraget bli en tråkig historia, både för läraren och eleverna. Har mest oroat mig över hur jag ska överleva, om jag blir ”tvungen” att praktisera på min gamla partnerskola, när jag har en heltidtjänst på en helt annan skola. Ett sådant system som du nämner hade varit uppskattat, men vad jag har förstått är det inte rektorn som har slutordet utan Skolverket? Eller har jag missuppfattat det?

Kommentera

