Mer läsning leder till storhet

I år valde Jultomten (Min sambo) att leverera en alldeles förträfflig julklapp, nämligen boken Greatness guide skriven av Robin Sharma, författaren bakom Munken som sålde sin Ferrari. Under ett bra tag har jag lovat mig själv att jag ska börja läsa mer skönlitteratur och andra böcker som inte anknyter till akademiska studier. Boken var en bra påminnelse om att faktiskt hålla mitt löfte.

Alltså var det ett ypperligt tillfälle att börja läsa. Drygt trettio sidor in i boken är jag redan inspirerad, inte enbart i relation mitt löfte, men att verkligen låta läsningen bli en del av vardagen, dvs. böcker som inte måste vara relaterade till mina pågående studier. I ett kort kapitel tar författaren upp tanken om hur viktigt det är att faktiskt läsa böcker om man vill utvecklas som individ. Mycket passande lyfter han fram det gamla talesättet:

Att vara läskunnig och ändå inte läsa är nästan som att inte vara läskunnig

Vi fylls upp av idéer och häpnadsväckande tankar, vi inspireras att tänka bortom våra egna uppdiktade begränsningar. Vi har själv makten att bestämma över vart läsningen ska ta oss, hur den ska inspirera oss, hur böckernas visdom ska smitta av sig. Ergo, som Sharma tipsar oss om, välj de förebilder som inspirerar er mest, må det vara en bok av Gandhi, Bruce Lee, Martin Luther King Jr, Michael Foucault och John F. Kennedy etc. Vi är alla kapabla att styra över vårt eget öde, det är upp till var och en att välja var ens väg ska leda härnäst.

Jesper Shuja

Om Shuja
Mitt namn är Jesper Shuja. Är utbildad lärare och arbetar på Folkhögskola inom ämnena Historia, Engelska och Samhälle. Utöver detta har jag även studerat på ett Mastersprogram i Historia.

Kommentera

