Interaktion: Idag med sociala medier och internet, men hur ser morgondagen ut?

Jag sitter och funderar på blogg fenomenet och och hur många av oss idag interagerar med varandra. Idag har vi möjlighet att diskutera nästan vad som helst mellan himmel och jord utan att vara i närheten av varandra, med människor vi aldrig möt eller kanske aldrig kommer att träffa. Det är en fantastisk möjlighet för människor som har särskilda intressen, men ingen att diskutera dem med i sin närhet. Jag kan använda mig själv som exempel, jag har ett stort intresse för historia och Star Trek, men ett fåtal individer i min direkta omgivning finner dessa ämnen intressanta. Med hjälp av sociala medier och bloggandet öppnas en helt ny värld med nästan oändliga valmöjligheter. Det är ett sätt att utbyta tankar och idéer som aldrig förr.

Men ur ett historiskt perspektiv är detta med sociala medier och bloggandet relativt nya fenomen, för att inte tala om internet i sig själv. Jag uppskattar att de flesta av oss inte har haft personlig tillgång till internet förrän tills cirka 10-15 år sedan, i alla fall inte i den utsträckning som gör sig gällande idag. 10-15 år, ur en historisk aspekt, ter sig vara en droppe i havet. Tankarna som smyger sig på mig är hur denna interaktion mellan människor kommer att se ut  om 20-30 år, 50 år eller även om 100 år? Sociala medier och internet kan tänkas vara en naturlig del av vår vardag i vår egen samtid, men det finns inga garantier att dessa fenomen existerar om 100 år. Det finns flera historiska exempel där effektiv och ”modern” teknologi har försvunnit och glömts bort p.g.a. olika tragiska händelser i människans episka berättelse, för att flera århundraden senare dyka upp på nytt.

Vad siar ni om de sociala mediernas och internets framtid? Kommer vi att interagera med varandra på ett annorlunda sätt i framtiden?

 

Jesper Shuja 

Om Shuja
Mitt namn är Jesper Shuja. Är utbildad lärare och arbetar på Folkhögskola inom ämnena Historia, Engelska och Samhälle. Utöver detta har jag även studerat på ett Mastersprogram i Historia.

Kommentera

