N-ordet i skolan

För ett par veckor sedan under ett möte på min arbetsplats blev vi, lärarna, ”tvingade” att delta i något som kallas för mångfaldsspelet. Det första som dök upp i mina tankar var ”aaaa nej”. Jag är en person som mycket sällan tycker om spel eller rollspel. Trots det fann jag spelet ganska trevligt och intressant, speciellt med tanke på att jag fick tala en hel del, något som jag inte på något sätt är främmande för.

20120110-220510.jpg

Spelet behandlade olika aspekter av konceptet mångfald och arbetsplats. En fråga var t.ex. hur du skulle reagera om din chef, som var av samma kön, bjöd upp dig på en dans under en firmafest. Det var intressant att höra hur olika flera av oss hade agerat.

En fråga som var med i spelet men som aldrig dök upp, men som jag valde att lyfta fram, var frågan om N-ordet. Det är ett ord som i dagens samhälle är tämligen värdeladdat, ett ord som jag trodde ansågs vara enbart negativt, speciellt bland lärare. Jag valde att lyfta fram frågan för att jag under min tid på skolan, vid ett par tillfällen, vittnat om lärare som helt naturligt använt sig av ordet, även framför elever. Dock har jag inte upplevt det som om dessa lärare använde ordet för att medvetet nervärdera någon. Ordet anses endast vara en ”naturlig” beskrivning av människor från den afrikanska kontinenten.

Då jag själv har en tendens att uppleva starka känslor i anknytning till N-ordet, har jag ofta fått förutfattade meningar om människor som väljer att använda det ordet. Dock vill jag lära mig mer ödmjukhet och inte döma andra utan att förstå hur de tänker. Om man väljer att enbart stänga av när någon med en annan åsikt försöker förklara, då riskerar det samma att ske med dig när du vill förmedla något.

Vad är era funderingar kring detta värdeladdade ord?

Jesper Shuja

<a

Om Shuja
Mitt namn är Jesper Shuja. Är utbildad lärare och arbetar på Folkhögskola inom ämnena Historia, Engelska och Samhälle. Utöver detta har jag även studerat på ett Mastersprogram i Historia.

5 Responses to N-ordet i skolan

  1. Katarina skriver:

    Finns ingen anledning att använda N ordet då det är förlegat och bär på en historia om att nervärdera svarta.

    • Shuja skriver:

      Jag är av samma uppfattning. Men hur förmedlar man detta till andra som inte delar denna mening, utan att han/hon blir defensiv?

  2. Finns för mycket laddning i ordet för att kunna hävda att man använder det som en benämning för folk från Afrika – argumentet håller inte, tycker jag…

    • Shuja skriver:

      Jag håller med dig. Det är alltför pragmatiskt att använda sig av den ”vetenskapliga” termen Negroid, för att rättfärdiga ett fortsatt användande av ordet. Det är lätt glömt att mycket av de rasistiska händelser, som bidragit till massmord, orättvisa och ojämlikhet har rent historiskt grundat sig på s.k. ”vetenskapliga premisser”.

  3. Pingback: Hur människor med afrikanskt ursprung uppfattas i ”Sverige”: Del 1 « One World, One People

Kommentera

