Stark Trek: På väg att bli verklighet?

Om det inte redan har varit uppenbart med tanke på tidigare inlägg, är jag en gedigen Trekkie, alltså en person som älskar Star Trek. Under nästan 2 decennier har jag slaviskt följt de olika serierna och filmerna. Detta har i sin tur bidragit till att när ny teknik introduceras i vår egen lilla moderna värld, har jag upplevt dessa framsteg som helt naturliga, nästan som de alltid funnits med. iphonen och ipaden blev givetvis direkt intressanta då de påminde om Star Trek världens s.k. Tricorder os

 

Något som säkert har fascinerat de flesta Trekkies är rummet där fantasi blir till verklighet, s.k. Holodeck. I detta unika rum kan en individ skapa vilken verklighet som helst, så länge datorn får tillräckligt med information. Du kan återskapa en stad, en historisk plats, ett café etc. Möjligheterna begränsas enbart utifrån din egen fantasi. Det är även möjligt att återskapa människor och mat, som även känns verkliga vid taktil beröring. Grundtanken bakom teknologin baseras på ljus som på något vis kombineras med varandra.

Jag förmodar att detta för många låter som ren Science fiction, något som gör sig bäst hemma i böcker och i filmer, eller? Tanken bakom dessa holografiska framtida teknologier kan redan nu bli en verklighet. I Japan har man tagit fram basala hologram som man kan röra vid (teknologi som får oss att uppfatta hologrammet som konkret, alltså äkta) och som samtidigt reagerar på vår beröring. Även om detta endast rör sig om det mest grundläggande stadiet är det en början som kan leda till så mycket mer. Forskarna bakom projektet menar på att denna teknologi kan användas i sjukhusområde, där smittorisk vid beröring kan vara ett problem. T.ex. skulle man nu ha möjlighet att använda sig av virtuella knappar till skilland från ”riktiga”, vilket skulle innebära en smittofri situation.

Lått oss se var framtiden härnäst kommer att leda oss! ”The sky’s the limit”, or is it?

Jesper Shuja

Om Shuja
Mitt namn är Jesper Shuja. Är utbildad lärare och arbetar på Folkhögskola inom ämnena Historia, Engelska och Samhälle. Utöver detta har jag även studerat på ett Mastersprogram i Historia.

6 Responses to Stark Trek: På väg att bli verklighet?

  1. CrimsonAnna skriver:

    Spännande. Har en mycket begränsad erfarenhet av Star Trek men har förstått av trekkie-vänner hur nära det ligger vår verklighet i nutid.

    Jag tänker också på vad min mamma sade om Star Wars ”Vi tittar på Star Wars, ser alla möjliga varelser leva sida vid sida och det är självklart, och så kan vi inte ens hantera olika hudfärger i verkligheten” (inte ordagrant men det var andemeningen)

    • Shuja skriver:

      Varmt välkommen🙂

      Din mammas kommentar är klockren. Personligen tror jag att skaparna bakom Star Trek och Star Wars var och är visionärer, de hoppas på en bättre framtid, och det är min förhoppning att dessa serier och filmer kommer att bidra till en förändring. I den gamla Star Trek-serien från 1960-talet finns det en scen mellan Kapten Kirk och Uhura där de kysser varandra.Nu vet jag inte om detta stämmer, men det sägs att denna scen var TV:s första ”interracial kiss”. Så nog bidrar de till förändrade vanor och sett att se på varandra.

      Här kan du se den:

  2. Morrica skriver:

    och med upptäckten av neutriner har vi kommit ett steg närmare överljushastighet som en reell transporthastighet, hör jag sägas, trots, eller om det var i kraft av, deras fäbless för att endast röra sig raka spåret.

    Man gläds!

    Och känner sig hemma i din nya bloggdesign😉

    • Shuja skriver:

      Det låter lovande. Vad jag förstår, med min något begränsade kunskap, är att om vi ska ha möjlighet att lämna vårt solsystem i hopp om att utforska andra, måste vi uppnå en hastighet som överstiger ljusets.

      Det var inte förrän efter jag hade valt designen som jag insåg att jag hade rippat din🙂 Jag tycker om att den är stilren och att den visar kategorierna ovanför, snyggt. Men jag funderar på att ha en annan bakgrund då det inte känns rätt mot dig, tala om en Copycat😉

      • Morrica skriver:

        Den jetlag en människa upplever av att flyga över Atlanten ger oss en glimt av vilka påfrestningar, mentala såväl som fysiska, en resa i överljushastighet skulle innebära för en människa. Nyckeln torde vara farkosten:

        Time And Relative Dimension In Space

      • Shuja skriver:

        Det låter rimligt. Farkosterna i Star Trek är utrustade med konstgjord gravitation som lär simulera liknande förhållanden som finns på vår planet. Det i sin tur torde underlätta för hur vår kropp reagerar under rymdresor. Om vi har möjlighet att skappa teknologiska framsteg där hastigheter som överskrider ljuset möjliggörs, då ter sig konstgjord gravitation vara en baggis😉

Kommentera

