Lärarna och elevernas förhållande till digitaliseringen av klassrummet

Under dagen satt jag och fikade med två andra lärare och diskuterade den stundande digitaliseringen av den moderna skolan. Jag är av uppfattningen att digitaliseringen i klassrummen är en positiv utveckling, om än en oundviklig sådan. Jag anser att om alla elever hade sin egen dator, IPad eller något dylikt, hade  hela inlärningsprocessen varit ideal. Det hade varit lättare att ge elever individuella uppgifter då olika elever har olika behov. Ur ett organisations perspektiv lär en data och ett välanpassat program fungera mera funktionellt till skillnad från en massa papper, inte minst för eleven utan även för läraren i fråga.

Men de två lärarna som jag diskuterade med hade en mera tveksam inställning till en större digitaliserad undervisning. Den ena läraren menade på att det finns en övertro till datorer och att liknande produkter ska förbättra skolundervisningen. Det är en tidskrävande process menade han, tid som krävs för att eleverna ska lära sig att hantera hårdvaran på rätt sätt, lära sig mjukvaran, något som även stämmer in på läraren. Slutligen menade han på att det finns viktigare aspekter av dagens skola där mer tid och resurser bör läggas.

Jag förstår hans oro och håller med på flera plan. På min arbetsplats har  eleverna egna datorer, tanken är att eleverna ska successivt använda sig mer och mer av datorerna i själva undervisningen och under hela inlärningsprocessen, och det är en lång väg från att vara felfritt. I ett klassrum där 25 elever har varsin dator, och där 2-5 (och ibland fler) datorer inte sätter igång under lektionen, strul med nätverk, inloggning etc. Det är störmoment som tar tid från en redan åtstramad undervisning.

Dock som den andra läraren i diskussionen lyfte fram, går det inte att förneka att elever som är i behov av särskilt stöd ofta gynnas av att ha tillgång till en dator. Enligt henne hade vissa av hennes elever aldrig haft möjlighet att hänga med på lektionerna om det inte vore för datorerna. Med andra ord är det inte en svart eller vit problematik med en enkel lösning.

Personligen tror jag att det är en naturlig utveckling som ingen på sikt kan sätta sig emot, datorer för dagens ungdomar och de kommande generationer är sannolikt lika naturliga för dem som pennan har varit för de flesta av oss. För att använda mig av ett alltför uttjatat citat ”Rom byggdes inte på en dag”.

Vad är era funderingar kring detta fenomen?

Jesper Shuja

Om Shuja
Mitt namn är Jesper Shuja. Är utbildad lärare och arbetar på Folkhögskola inom ämnena Historia, Engelska och Samhälle. Utöver detta har jag även studerat på ett Mastersprogram i Historia.

4 Responses to Lärarna och elevernas förhållande till digitaliseringen av klassrummet

  1. Morrica skriver:

    Jag har svårt att förstå varför detta är en sån dramatisk fråga? Datorer fanns och användes i svenska skolor när jag gick i skolan – det är ungefär hundra år sedan! Varför uppför man sig som om det fortfarande vore en nyhet? Datorer är en del av vardagen, de finns överallt omkring oss, vi använder dem dagligen utan att reflektera över det.

    Nätverksproblemen i svenska skolor beror i de allra flesta fall på okunskap och felaktiga ekonomiska prioriteringar – nätverken är underdimensionerade, felinställda och ibland felinstallerade. Det är bara teknik, och lätt för en fackman att åtgärda.

    Börjar sedan svenska lärare tänka ‘moln’ istället för ‘dator’ för tjänster, program och dokument kommer man smidigt förbi problemet med eventuellt krånglande datorer. Finns saker och ting tillgängliga i ‘molnet’ (dvs på nätet, inte lokalt i datorn) är det bara att låta eleven med den krånglande datorn använda sin mobiltelefon eller den gammalmodiga lånedatorn som läraren har tillgänglig för ändamålet och koppla upp sig på nätet, hämta sina texter eller vad det nu är och sätta igång och jobba. På rasten kan eleven sedan kila iväg och få hjälp att få igång sin egen dator inför nästa lektion.

    En dator är bara ett verktyg, inget monster som nästlar sig in i våra klassrum för att ta över våra hjärnor och styra oss mot vår undergång.

    • Shuja skriver:

      Väldigt väl formulerat. Önskar att fler såg på det ur din synvinkel. Jag förstår inte själv varför man inte lägger mer resurser på att utveckla nätverket på en skola som t.ex min, hade blivit gynnsamt på så många plan.

      Personligen tror jag även att eleverna hade gynnats mer av iPads än bärbara datorer. Påminner mer om en smartphone ur aspekten att den sätter igång direkt.

      Det här mer moln är intressant och borde helt klart bli en integrerad del av undervisningen. Tror att problemet ligger hos vissa lärare som ännu inte följt med i den digitala eran. Den ena läraren som jag diskuterade detta med ansåg inte att en digital lösning på den enorma pappersarbetet var bra. Det kan jag inte relatera till. Det måste ju vara lättare att enbart använda sig av en tagg eller ett sökord för att finna ett viktigt dokument eller liknande? Förmodar att det är subjektivt.

      Har försökt att introducera Evernote i mitt arbetslag, men det är en seg process. Jag tror att det kunde gynnat samspelet mellan eleverna och lärare, samt mellan eleverna själva.

      • Morrica skriver:

        Okunskap, kära du, okunskap och falsk sparsamhet ligger bakom risiga nätverk på skolorna (ok, ibland är det stabila stenväggar också, men dessa kan man bygga runt)

        iPad är oerhört klassrumsanpassad, på så många sätt att jag faktiskt tror att man haft skolan som marknad i bakhuvudet när man skapade den. Talsyntesen är väl utvecklad, kalendern är superb, dokumenthanteringen enkel och de flesta e-boksformat stöds (såvitt jag som icke iPad-ägare kunnat utröna) och att lära sig skriva smidigt på ett touch-tangenbord är bara en vanesak (skriver jag som älskar mitt Qwerty) Efter vad jag hör ryktas kommer nästa version att vara ännu bättre som skolverktyg.

        Visst kostar de en smärre förmögenhet att köpa in, och elever kommer tappa dem, tappa bort dem, de kommer bli stulna och yaddayaddayadda, det torde ändå vara en god investering om vi menar allvar med pratet om kunskapstillväxt i landet. Dessutom får man säkert mängrabatt om man köper till en hel skola.

      • Shuja skriver:

        Det är just kostnaden som fascinerar mig. Elevernas PC-datorer gick på ca 5000. Det tog givetvis inte lång tid förrän dessa började slöa ner sig rejält. En iPad lär ha kostat under 5000 och som du nämner så mycket mer anpassad för skolundervisning.

        Ett annat problem är även att varje klassrum måste ha ett jätte stort gallrat skåp med lås, där datorerna ska förvaras och laddas på daglig basis. Tänk vilket utrymme som skulle sparats om man istället hade valt en iPad🙂

        Tyvärr är det nog även så att de som ska vara del av skolans nytänkande fortfarande stannar kvar i ett ålderdomligt tänkande. Fast det är lätt att döma, den digitala utvecklingen fortskrider med en sådan fart att det är svårt för den bästa att hänga på.

Kommentera

