Advokaters tystnadsplikt

Lördagskvällen utgjordes av att titta på film, kvällens val var The Lincoln Lawyer med Matthew McConaughey. Kontentan av filmen handlade om hur en försvarsadvokats tystnadsplikt plötsligt kan resultera i ett dilemma. Hur hanterar man som advokat en situation då ens klient erkänner ett fruktansvärt brott?

Nu är jag varken jurist eller sakkunnig i frågor som rör rättssystemet, varken på hur det fungerar i Sverige eller i USA. Frågan jag dock ställer mig är hur ett samhälle kommer fram till slutsatsen att om en advokat avslöjar att sin klient faktiskt har erkänt brott, då riskerar denne att förlora sin karriär eller värre? Min sambo förklarade för mig att om så inte var fallet, hade klienterna aldrig vågat vara förtroliga sin jurist. Men de moraliska implikationerna då?

Jesper Shuja

Om Shuja
Mitt namn är Jesper Shuja. Är utbildad lärare och arbetar på Folkhögskola inom ämnena Historia, Engelska och Samhälle. Utöver detta har jag även studerat på ett Mastersprogram i Historia.

Kommentera

