Värderingar: Finns det värderingsfria diskussioner?

I en inte allt för avlägsen dåtid hade jag en diskussion med en vän, mentor och gammal lärare (samma person). Diskussionen kretsade kring begreppet värderingar och hur det ibland kan tänkas farligt att lägga en värdering inom någon specifik kontext.

Det är min personliga uppfattning att det inte är möjligt att föra en diskussion, debatt eller diskurs utan att på något vis införliva någon form av värdering, medvetet eller undermedvetet. Må vara att jag är påverkad av Postmodernismen för att inte tala om Postkolonialismen, som Foucault argumenterar genomsyrar makten hela samhället. Vilket med andra ord innebär att så fort en författare (talare) skriver en text (talar), lär denna individ alltid vara påverkad av den maktstruktur som råder. Alltså lär vi alla vara påverkade av den ideologiska hegemoni som förhärskar i regionen.

(Kanske inte rör ämnet, men tänkte bara ge ett smakprov på Foucaults tänkande)

Ett logiskt hänförande bör då vara att samma sak avser värderingar. Mot bakgrund av att våra värderingar baseras på någon form av ideologi, är det för mig svårt att frångå att allt vi skriver eller talar om bör innefatta någon form av värdering.

Jesper Shuja 

Om Shuja
Mitt namn är Jesper Shuja. Är utbildad lärare och arbetar på Folkhögskola inom ämnena Historia, Engelska och Samhälle. Utöver detta har jag även studerat på ett Mastersprogram i Historia.

2 Responses to Värderingar: Finns det värderingsfria diskussioner?

  1. Mats skriver:

    De som säger emot har sällan rent mjöl i påsen

    • Shuja skriver:

      Vet inte säkert om jag tolkar dig rätt, men du menar att om någon inte håller med om att makten genomsyrar hela samhället, och att en författare alltid är på något sätt påverkad av den rådande ideologin, då finns det en risk att denna någon själv har något att dölja. Då det sannolikt är så att denna någon själv är del av den rådande eliten? Förstod jag dig rätt?

Kommentera

