Vilket fack bör jag välja? Lärarnas Riksförbund eller Lärarförbundet?

Solen skiner vackert på den nästan klarblåa himlen och fåglarna flyger och kvittar runt hörnen, i alla fall utanför mitt fönster. Parallellt med denna idylliska sommardag (äntligen) sitter jag och funderar på vilket fack som jag bör välja. Jag har aldrig varit särskilt insatt i frågan så min kunskap är tämligen obefintlig.

Under årens lopp på lärarutbildningen fick man höra lite olika tankar om vilket förbund som passar specifik lärare. Olika nivåer i grundskolan passade olika förbund och gymnasielärare passade något annat. Själv är jag Gs/Gy-lärare vilket innebär att jag kan arbeta både inom grundskolans senare år och på gymnasiet.

På senare tid har jag ganska ofta fått höra att det inte längre spelar någon roll vilket förbund man väljer, att både Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet arbetar med alla typer av lärare. Stämmer det mån tro?

Sist men inte minst: Är det lönt att vara med i själva facket eller ska man bara betala för själva A-kassadelen?

 

Jesper Shuja 

Om Shuja
Mitt namn är Jesper Shuja. Är utbildad lärare och arbetar på Folkhögskola inom ämnena Historia, Engelska och Samhälle. Utöver detta har jag även studerat på ett Mastersprogram i Historia.

4 Responses to Vilket fack bör jag välja? Lärarnas Riksförbund eller Lärarförbundet?

  1. Zoran skriver:

    Lärarnas Riksförbund organiserar de allra flesta lärarna i gymnasiet och i grundskolans senare år. LR organiserar inte rektorer (principiellt viktigt) eller förskolelärare som inte har dubbelbehörighet och alltså kan ha ämnesundervisning. Man organiserar heller inte obehöriga.
    LR det snabbast växande förbundet för lärare med snart 90 000 medlemmar. LR är till skillnad från Lf en renodlat akademikerförbund, och ingår i Saco. Är ett förbund enbart för lärare och studie- och yrkesvägledare. LR är alltså ett renodlat yrkesförbund, inte ett branschförbud. Om du är lärare så är du välkommen!

    • Shuja skriver:

      Tack för infon :-) Men då betyder det nog att jag inte kan gå med LR, vare sig jag vill eller inte, då jag fortfarande har några poäng kvar innan jag blir ”behörig”.

  2. Pingback: 100 inlägg « One World, One People

  3. Peter. Hansson skriver:

    Du kan gå med i båda förbunden som student och då betalar du en mindre summa.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

